dinsdag 6 september 2011

Een nieuw wijnklasje

Gisteren weer een nieuwe lesmodule Franse wijnen gestart op DTL. Altijd keitof, een nieuwe groep mensen, allemaal ergens geraakt door de wijnmicrobe. Bijna allemaal een slag van de wijnmolen gehad zogezegd. Allemaal hongerig om hun kennis op te drijven (ik had bijna druiven geschreven). En dat zullen we zeker ook doen. En zoals steeds zijn er interessante discussies te voeren. De groep was gemiddeld genomen niet zo zot van pinot noir. Iets waar ik mij enkel kan bij aansluiten. Wat ik nu wel persoonlijk denk omdat er onlangs buren kwamen zeggen dat de Bourgogne toch maar niks is : als je in de Côte d’Or 10 euro neertelt voor een flesje is de kans groot dat het geen top is. Het zou kunnen. maar hier komt de statistiek om de hoek kijken. De kans op een topper wordt des te groter naarmate je in de richting 20-25 Euro gaat, wat sommige mensen (waaronder uw dienaar) al immoreel beginnen te vinden. Ik kreeg bij iemand een fantastische Madiran te drinken. Hij nam me daarna mee om te laten zien hoeveel verschillende Madirans hij al had gedronken die hij NIET goed vondt. En ik heb geweend. Een rij flessen van hier tot ginder die ik niet in mijn wijnkast gelegd krijg. Maar als hobby kan dat perfect, op zoek gaan naar een top fles, door er zelf naar op zoek te gaan! Maar ik hoor de laatste tijd veel “het leven is te kort om slechte wijn te drinken” . Dus gaan we dadelijk voor de top, toch! . Er was ook unanimiteit rond de Vin Jaune uit de Jura. Ik zal niet zeggen dat er “Bah” geroepen werd, maar we waren toch goed op weg naar regelrechte afkeer en walging. Zoals steeds probeerde ik er tegen in te gaan door aan te halen dat er toch een heerlijk intense walnotensmaak blijft hangen. (na inderdaad door een vreselijk voorgeborgte te moeten zweten), maar ik had niet veel succes en werd met noten en al wandelen gestuurd. Ik kreeg dus eigenlijk ook wel de boodschap. “Hoeven we eigenlijk niet noodzakelijk terug mee te maken in deze module” De boodschap is begrepen. Boeiend was de discussie rond het statement. “De meeste mensen willen wijnen rond de 5 euro.” Maar vermits ik ondertussen weer ruim boven de 300 woorden zit zal dat voor een andere keer zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten